Skip to main content

Diari Hamil Bersama Qaseh Gold Adinda

Assalamualaikum semua, para bakal ibu dan ibu, saya ingin berkongsi pengalaman setelah mengamalkan Qaseh Gold Adinda sejak beberapa tahun yang lalu, pahit manis, mengandung, melahirkan & menyusukan anak,  saya amat bersyukur kerana diketemukan dengan qaseh. Saya berminat untuk menggunakan qaseh pada mulanya sebelum saya hamil lagi. Disebabkan masalah haid yang tak teratur, selalu stress dll yang berkaitan. Saya fikir mungkin itu punca saya lambat hamil. Setelah mencubanya selama 6 bulan barulah saya disahkan hamil, alhamdulillah macam tak percaya pada mulanya. Memang haid kembali teratur dan stress pun dah berkurang. Saya suka rasanya. Sepanjang hamil tak de masalah alahan teruk hanya beberapa kali sahaja. Saya bersyukur dapat melalui saat hamil dengan baik. Cuma kelahiran pertama saya terpaksa ceaser sebab songsang. Disaat akhir utk pembedahan saya masih ambil qaseh, setelah pembedahan kena rehat di hospital 3 hari, masa tu baby masih dalam nicu, saya minum kerap qaseh utk beri tenaga, tambahan pula nurse asyik suruh bangun dan gerakkan badan. Memang sakit sangat nak gerak tapi kuatkan semangat. Nak ceritanya, susu untuk anak sulong saya mencurah-curah basah baju, memang rezeki yang Allah tetapkan untuk Muhammad Al-Fateh, sampai sekarang masih kuat minum susu ummi. Alhamdulillah rezeki datang bertimpa, Muhammad Al-Fateh baru 10 bulan saya disahkan hamil lagi. Rasa risau pun ada sebab doktor dah pesan kena jarakkan sehingga genap 2 tahun. oh.. tak pe saya konsisten amal qaseh, sambil kaji pro n kon. Setiap kali pi check klinik mesti nurse bising, tapi saya senyap je. Doa tak putus moga Allah permudahkan dan selamatkan saya dan baby. Alhamdulillah sehingga saat terakhir doktor sahkan saya boleh bersalin normal, kesan parut ceaser baik. Syukur sangat Allah je yang tahu. Suami sahaja tempat mengadu saat sedih dan gembira. Sebelum ditolak masuk ke bilik bersalin memang telan qaseh banyak utk bagi tenaga, kelahiran kedua ni ambil masa lama sebab first time bersalin normal dan tiada pengalaman. Alhamdulillah, baby kedua disambut doktor muslimah. Alhamdulillah saya lalui saat berpantang dan susu pun memang cukup utk kedua baby saya. Saya memilih utk menyusukan keduanya sekali, memang ada tentangan dan kritikan tapi saya yakin tiada salahnya. Sehingga kini masih mengamalkan untuk beri tenaga sebab surirumah ni kerjanya tak berhenti sejak dari bangun pagi sehingga tengah malam atau pagi masih berjaga. 1001 kerja non stop, tanggungjawab kepada suami dan anak-anak. Kualiti bersama yang patut kita hargai. Selagi kita hidup kita perlu sentiasa sihat untuk melaksanakan tugas dan amanah Allah. Qaseh Gold Adinda & Sole adalah  teman terbaik saya juga semua ibu yang hamil di luar sana.

Comments

Popular posts from this blog

ADAKAH FIBROID MEMBAHAYAKAN NYAWA?

Fibroid adalah sejenis ketumbuhan yang berasal dari tisu pada rahim. Apabila ia membesar, fibroid boleh memberikan pelbagai masalah kepada wanita seperti, menghimpit pundit kencing, mengalami haid yang banyak, sakit samasa haid dan sakit semasa bersama dan sebagainya. Ia boleh tumbuh sehingga sebesar biji bola tapi ia bukan sejenis kanser. Kebanyakkan simptom yang dihadapi oleh wanita ialah kerap kencing, sembelit, sakit haid, darah haid yang banyak. Kadang-kadang dia boleh menghadang pintu rahim dan sekiranya wanita tersebut hamil, beliau terpaksa bersalin secara pembedahan ceasarean Bagaimana Wanita Boleh Menghidapi Fibroid? Fibroid adalah kejadian yang kerap terjadi iaitu pada 25% kaum wanita tetapi setakat ini kita tidak dapat pastikan bagaimana ia terjadi. Walaubagaimanapun, kehadiran hormon estrogen berkait rapat dengan pembesaran fibroid. Fibroid terjadi kebanyakkan pada mereka yang berusia 30-40 tahun iaitu dalam usia reproduktif. Apabila umur semakin me

BUASIR MEMBAWA MAUT JIKA TIDAK DIRAWAT

APA ITU BUASIR? Buasir atau hemoroid adalah pembengkakan pada vena yang terletak di bahagian rektum dan dubur . Apabila vena ini membonjol keluar ia mengganggu dan menyebabkan membran di sekitarnya membengkak, terasa sakit, perit, gatal dan berdarah. Buasir terjadi disebabkan oleh terlalu tinggi tekanan dalam darah di bahagian rektum, menyebabkan dinding vena darah teregang atau 'memberi' dan membonjol. Kadangkala ia boleh pecah, terutamanya sewaktu meneran. GEJALA Gumpalan lembut atau gumpalan-gumpalan boleh dirasai sekitar bahagian dubur. Rasa gatal atau pedih di sekitar dubur.Pendarahan, titisan darah merah cerah terutamanya selepas atau semasa membuang air besar diikuti rasa perit dan sakit. AMALAN BAIK MENGELAK BUASIR Banyak meminum air sekurang-kurangnya 1.5 - 2 liter sehari Makan makanan seimbang: banyakkan memakan makanan yang tinggi serat, bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran. Gunakan tandas pada masa yang ditetapkan seperti selepas bangun tidu

TANDA-TANDA AWAL RESDUNG

Tanda-Tanda Awal RESDUNG Perlu Anda Tahu Antara tanda awal penyakit sinusitis ialah hidung berhingus, berbau busuk dan tersumbat. Pesakit juga mengalami sakit kepala di bahagian dahi dan pipi terutama sewaktu tunduk dan sujud. Hingus yang kuning kehijauan juga boleh terkumpul di bahagian tekak menyebabkan tekak sentiasa berkahak dan batuk. Penyakit sinusitis boleh dipastikan dengan melakukan x-ray pada rongga sinus. Tanda-tanda penyakit resdung mengikut bahagian badan : Rongga Dahi - Migrain atau sakit kepala - Kelemumur atau gatal-gatal kulit kepala - Keguguran rambut Rongga Mata - Gatal mata, mata berair, bengkak atau sakit - Penglihatan kabur Rongga Hidung - Selsema / bersin berpanjangan - Hidung tersumbat / bernanah / berbau - Kurang deria bau - Sakit di pangkal hidung Rongga Telinga - Gatal dalam lubang telinga - Telinga sakit / bernanah / berbau - Masalah pendengaran Rongga Pipi - Masalah jerawat - Kemerahan di bawah mata dan pipi - Rasa sakit / gatal di muka Rongga